20 minuten bewegen helpt je hart

20 minuten per dag wandelen of fietsen is genoeg om je hart gezond te houden. Intensieve workouts zijn niet nodig en kunnen zelfs averechts werken door de grote aanspraak die gemaakt wordt op het lichaam. Dit wordt in ieder geval aangeraden aan 60-plussers, aangezien veel mensen van boven de 65 in het ziekenhuis belanden met een hartkwaal.

man wandelen fit hart

Het onderzoek

onder 33.012  mannen is gedurende 14 jaar lang een onderzoek gehouden aan het Karolinska Institutet. Het onderzoek laat een u-vormige curce zien; mannen die niet actief of juist zeer actief zijn, hebben een hogere kans op hartfalen. De geringste kans (21%) hebben mannen met een gemiddelde inspanning. Dit onderzoek is niet uitgevoerd onder vrouwen, dus hier konden geen conclusies aan verbonden worden. Ander soortgelijk onderzoek laat hetzelfde resultaat zien voor vrouwen. Het onderzoek toont ook aan dat recente activiteiten meer preventie oplevert dan grote activiteit op een eerder moment in iemands leven. Ben je dus voorheen actief geweest maar heb je deze gewoonte laten varen, dan verlies je het voordeel hiervan.

Laagdrempelig

Het voordeel van deze vormen van bewegen is dat het geen investeringen in materialen of kleding vraagt. Met gemakkelijk zittende kleding kun je zo op pad. Je beweging begint al zodra je de voordeur achter je dichttrekt. Je hoeft dus niet eerst naar een sportgelegenheid toe waar je te maken hebt met vaste openingstijden. Hierdoor is het makkelijk in te passen. Ook kan het remmend werken dat je in een sportschool het gevoel hebt dat anderen je beoordelen. Tijdens een ommetje door het bos speelt dit minder.

Nederlandse Norm Gezond Bewegen

Het resultaat van het onderzoek komt overeen met de Nederlandse Norm Gezond Bewegen waarbij geldt dat je minimaal vijf dagen per week (liefst zeven) dertig minuten matig intensief beweegt. Als je onder de 18 bent, is dit zestig minuten. Wat is matig intensief? Dit wordt doorgaans aangegeven in MET (Metabolic Equivalent). Ben je in rust dan is de MET: 1. Als de MET-waarde 2 is, dan verbruik je tweemaal zoveel energie dan wanneer je in rust bent. Onder matig intensief verstaan we alle activiteiten tussen de 4 en 6,5 MET. Het fijne is dat huishoudelijke klussen zoals de ramen wassen (4 MET) en boodschappen doen (5 MET) hier ook onder vallen. Zo kom je sneller aan je beweging dan je denkt. Van belang is wel dat de activiteit minstens tien minuten achter elkaar wordt uitgevoerd. Heb je er zin in gekregen om matig intensief te bewegen? Bekijk dan alvast deze beweegtips om gezond aan de slag te gaan.