Cholesterol

Cholesterol komt standard voor in ons lichaam en daarnaast nemen wij het op uit voedsel. Er bestaan drie soorten cholesterol:

  • GOEDE-SLECHTE-CHOLESTEROLLDL (Lage Dichtheid Lipoprotëinen)
  • LDL is slecht cholesterol wat voor transport van cholesterol naar de rest van ons lichaam zorgt. Door teveel cholesterol kan slagaderverkalking optreden.
  • HDL (Hoge Dichtheid Lipoprotëinen)

Het goede cholesterol, het HDL cholesterol, zorgt ervoor het het overschot aan LDL cholesterol naar de lever afgevoerd wordt. Via de lever komt het in de darmen waar het via onze ontlasting ons lichaam weer verlaat.

  • VLDL (Zeer Lage Dichtheid Lipoprotëinen)
  • VLDL transporteer vetten vanaf de lever naar verschillende delen van het lichaam.

De meest voor de hand liggende oorzaak van een te hoog cholesterol is het eten van teveel en te vet voedsel. Echter niet alleen door voedsel kan een te hoog cholesterol ontstaan. Dit kan ook door erfelijke aanleg, overgewicht, te weinig beweging en diverse ziektes, zoals diabetes.

cholesterolDe waarden waaruit afgelezen kan worden hoe het ervoor staat met het cholesterolgehalte in het bloed, zijn als volgt:
lager dan 5,0 mmol/l normaal
5,0 – 6,4 mmol/l licht verhoogd
6,5 – 7,9 mmol/l verhoogd
hoger dan 8,0 mmol/l sterk verhoogd

Bij een te hoog cholesterol bij mensen met diabetes en hart- en vaatziekten, wordt over het algemeen een cholesterolverlagend medicijn voorgeschreven. Uiteraard is het aannemen van een gezonde levensstijl zeer belangrijk bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Het eten van minder verzadigd bet en het eten van minstens twee keer per week vis, waarvan één keer vette vis, kan al veel helpen. Meer bewegen en niet roken, tezamen met het minderen van alcohol tot ene maximum van twee glazen per dag, doen veel goed voor verlaging van cholesterol. Dit zijn zaken die niet eens vreselijk ingrijpend zijn om aan te passen in uw dagelijkse gewoontes, maar toch kunnen ze een flinke positieve uitwerking hebben op de gezondheid van uw gestel.