Gedegen voeding verminderd kans op hart- en vaatziekten

tomatenDat een ongezonde levensstijl niet goed is voor de algehele gezondheid is bij de meeste mensen wel bekend. Maar dat een ongezond eetpatroon een bepalende factor kan zijn als het hart en vaatziektes betreft wellicht minder. Toch kun je met een beetje aandacht voor hetgeen wat je dagelijks naar binnen werkt, de risico’s op hart- en vaatziekten beduidend verminderen. Door goed op je voedsel te letten kan je zaken zoals diabetes mellitus, overgewicht, aderverkalking, een hoge bloeddruk en een hoog cholesterol gehalte vermijden. Allemaal zaken die oorzakelijk zijn aan het ontstaan van hart- en vaatziekten. Maar waar moet er dan op gelet worden en welk voedsel draagt specifiek in positieve zin bij aan een gezond hart en vaatstelsel? Onderstaand volgt een kleine uiteenzetting.

Matig gebruik van zout en suiker

Zout en suiker zijn twee grote ‘onschuldige’ smaakmakers van het dagelijkse dieet, makkelijk en veel gebruikt. Zowel door onszelf als door de heren en dames van de voedselproductie maar oh zo funest als het hart- en vaatziekten betreft. Bedenk je dat bijna al het geproduceerde voedsel in blik, pak of plastic een hoog gehalte suikers en zout bevat. Frisdrank, koek, soep in blik en kant en klaar maaltijden en sausen zijn wellicht lekker en makkelijk, goed voor je hart en vaatstelsel zijn ze nadrukkelijk niet. Matig je eigen gebruik van zout en suiker, en gebruik andere kruiden om meer smaak te geven aan je dagelijkse kostje.  Knoflook, peper, uien extract, citroen of honing zijn allen goed te gebruiken als vervanging. En ooit wel eens geprobeerd om zelf limonade te maken? Water, citroen en honing maken naast een lekker drankje ook een veruit gezondere dorstlesser. In de onderstaande video is de voorzitter van de levensmiddelenbranche aan het woord over het zout in de dagelijkse levensmiddelen.

Eet veel groente en fruit

In groente en fruit zitten weinig calorieën maar wel veel voedingstoffen die ontzettend goed voor je lichaam en energiehuishouding zijn. Daarnaast hebben specifieke groentes en fruit eigenschappen die het hart en het vaatstelsel ten dienst kunnen zijn. Om een voorbeeld te geven van een ‘doorsnee’ groente met medicinale eigenschappen zijn tomaten. Deze groente bevatten naast een ongelooflijke hoeveelheid voedingstoffen ook de antioxidant lycopeen die een belangrijke rol speelt bij het tegen gaan van vrije radicalen in de bloedsomloop. Vrije radicalen zijn onder ander verantwoordelijk voor de afbraak en oxidatie van de bloedsomloop en het vaatstelsel.  Een ander voorbeeld is de kiwi. In een kiwi zit gemiddeld 140 procent van de aanbevolen dagelijkse dosis vitamine C. Dat doet een liter fruitsap met toegevoegde vitamines deze harige rakker niet na. Bon appetit!