Gezond leven

Ons leven is comfortabel, maar is het ook gezond?
Ons leven is in veel opzichten een stuk comfortabeler dan vroeger. Dat wil echter niet zeggen dat we ook gezonder zijn gaan leven. Ons werk speelt zich meer en meer af achter bureaus, in vergaderzalen en in de auto. Voldoende bewegen is al lang geen automatisme meer. Op bijna elke straathoek en in elke supermarkt kunnen we terecht voor een snelle maaltijd, maar dit biedt niet de garantie dat we de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen.

Gezond ontbijt

En nieuwe technologieën veraangenamen ons leven, maar ze zijn lang
Gezond leven betekent gezond eten en regelmatig bewegen, maar ook voldoende ontspannen. Gezond eten levert je onmisbare energie op. Begin de dag met een goed ontbijt, dat voldoende vezels en vitaminen bevat. Een goed ontbijt voorkomt dat je halverwege de ochtend naar ongezonde tussendoortjes grijpt. Krijg je toch trek, zorg dan dat je een verantwoorde snack binnen handbereik hebt.niet allemaal zonder gezondheidsrisico’s. Zo is er tot dusverre geen overtuigend bewijs gevonden dat de straling van mobiele telefoons geen invloed heeft op de lange termijn gezondheid van mensen. En hoe ontspannend is het nou werkelijk om via de sociale media niets te missen van wat onze vrienden meemaken? Al met al moeten we in deze moderne tijd vol luxe en gemaksdiensten meer dan ooit ons best doen gezond te leven.

Tips voor voldoende beweging

Na een dag vol beslommeringen is voor veel mensen de drempel om te gaan sporten hoog. Verklein deze drempel door direct na het werk te gaan sporten. Het gevaar van uitstelgedrag wordt zo een stuk kleiner. Eventuele werkstress sport je van je af en je gaat meer ontspannen naar huis. Is direct sporten na je werk niet mogelijk, stimuleer jezelf dan door samen met andere mensen te sporten. Samen naar de sportschool gaan is immers een stuk gezelliger dan alleen. Tussen het sporten door kun je bijpraten en combineer je het nuttige met het aangename. Stel een gezamenlijk trainingsdoel, werk daar naar toe en geniet samen van de euforie als jullie het doel hebben gehaald. Voor je het weet kun je niet meer zonder je vaste trainingsavond. Bedenk ook dat sporten niet de enige optie is om voldoende beweging te krijgen. Probeer wat vaker de fiets in plaats van de auto te pakken. En neem op je werk uit principe de trap in plaats van de lift. Je zult verbaasd staan over de impact die dit op je conditie heeft.

Voldoende ontspanning onmisbaar voor lichaam en geest
Zorg tussen alle verplichtingen door voor voldoende momenten van ontspanning en rust. Blijf tijdens die momenten niet piekeren over wat je allemaal nog moet doen, op je werk, in huis of elders. Lichaam en geest hebben tijd nodig om tot rust te komen en bij te tanken. Geniet van wat je aan het doen bent en maak je hoofd leeg. Daarna ben je weer opgeladen om je verplichtingen na te komen.

(met dank aan: Stralingswijzer)