Transvetten als boosdoener voor hart- en vaatziekten

transvetten

Als we maar die verzadigde vetzuren zouden vermijden in ons eten, dan zouden we gezond bezig zijn voor hart en vaten. Nu blijkt dat het gezondheidsrisico ligt bij heel andere vetten: de zogenoemde transvetten. Een studie die op 12 augustus 2015 in the British Medical Journal gepubliceerd is, toont dit aan. Dit werpt een heel nieuw licht op de voeding die geschikt is voor hartpatiënten.

Verzadigde vetten en transvetten

Verzadigde vetten zijn te vinden in dierlijke producten zoals vlees en melkproducten. Transvetten komen we tegen in plantaardige oliën, margarine, voorgebakken producten (zoals allerlei witmeelproducten) en snacks. Het onderzoek toont aan dat mensen die meer transvetten eten een kans van 34% hebben om te overlijden, 28% meer kans op een hartaandoening en 21% meer kans op hartgerelateerde gezondheidsproblemen. Dat wil niet zeggen dat verzadigde vetten gezond zijn, maar in veel gevallen hebben mensen de verzadigde vetten vervangen door producten met de veel ongezondere transvetten. Het vraagt veel aandacht om te weten wat je nu wel kunt eten. Het voorlopige advies voortkomend uit het onderzoek is om de hoeveelheid van 10 % verzadigde vetten en 1% transvetten niet te overschrijden.

Transvetten in de ban?

De FDA (Food and Drug Administration in de Verenigde Staten) kondigde aan transvetten in levensmiddelen te verbannen. Zij geven voedselproducenten hier drie jaar de tijd voor. Nu is het ook nog zo dat producten met een vermelding van 0 gram transvet een hoeveelheid tot 0,5 gram kunnen bevatten. Er geldt nog geen verbod in Nederland op transvetten. De vraag is of dit er komt. Wel is het zo dat Nederland de hoeveelheid transvetten al eerder heeft teruggedrongen waardoor de meeste Nederlanders de richtlijn van 2 tot 3 gram per dag niet overschrijden. Maar voor een hartpatiënt kan het van belang zijn om hier extra alert op te zijn.